در انجمن، فعالیت و مباحثات درباره نظامهای آموزشی و رتبهبندی دانشگاهها و موسسات پژوهشی و تلاش برای بهترین شاخص، روانشناسي تربيتي، فلسفه تعليم و تربيت، مباحث دین، اقتصاد، برنامهریزی، دولت و خصوصیسازی، جامعهشناسي تربيتي، مسايل تاريخي، روشي، محتوايي و آموزشي، زیست محیطی، ترجمه و مقالهنويسي، واژهگزینی علوم تربیتی، ادامه دارد. مشاوره به مراجعان و نويسندگان مقالهها، مشاوره به دانشجويان در مسائل علمي و غيره. نيزتعامل با پژوهشكده تعليم و تربيت، تعامل با وزارت آموزش و پرورش، تعامل با انجمنهاي ديگر، تعامل با کرسی نظریهپردازی، از کارهای روتین انجمن است. بهدلايل انساني ممكن است مركز توجه و اعتماد افرادي از مراجعهكنندگان گوناگون باشد كه انجمن در حد مقدور ميكوشد به ایجاد جو تفاهم کمک رساند. مثلا نیروی انتظامی و قوه قضائیه و سازمان زندانها در چارچوب چشمانداز "جامعه مهربان" با همدلی و درک خانوادههای افراد بازداشتی و زندانی شرایطی فراهم کنند که مشکلات محیط آموزشی و فقر سبب تشدید مشکلات و خدای نکرده تحقیر و اضطراب فرزندان نشود و ترک تحصیل کاهش یابد. خانمها، بازنشستگان و انجمنهای دانشآموختگان (Alumni)و بازنشستگان در چارچوب طرح پیشنهادی "گلگشت مهر" نسبت به بازگرداندن بازماندگان از تحصیل اقدام کنند. تماس براي برقراري ارتباط مداوم و ارگانيك با دستگاه اجرايي كشور از جمله نهاد رياستجمهوري، شورای نگهبان، و همچنين وزارت آموزش و پروش و همچنین وزير علوم و معاون پژوهشي ايشان، از جمله اين فعاليت است. پیگیری ارائه پيشنهاد اعطای جايزه دانشياد و شايانياد، كه نيازمند هماهنگي معاونت علمي رياست جمهوري و وزارت علوم و ارشاد و رسانه ملی است. اين انجمن از سال 74 همراه با وزارت علوم و چند انجمن دیگر، ابتدا درصدد تشكيل دفتر مشترك و دبیرخانه انجمنها بود و براي تاسيس آن در حد وسع خود همهگونه تلاش و همكاري داشت. و هماكنون نيز عضو پيوسته شورا ميباشد. ضمنا دكتر علي ذكاوتي، آماده تماس حضوري و غيرحضوري حتی در روزهای تعطیل بوده است و ایدهای به نام "کنش مستقیم "را دنبال میکندکه در آن تصویر دیگری از رابطه دانشگاه، بستر موجود و علم جهانی ترسیم میشود.