بررسی اثربخشی نمایش درمانی بر انعطاف پذیری روانشناختی و توانایی حرکتی کودکان معلول جسمی و ذهنی
نویسنده: یاشلی علیزاده
کارشناس ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیک، تهران، ایران
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
هادی فرهادی
استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم روانشناسی و تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
فرامرز ملکیان
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، ایران
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
چکیده
هدف پژوهش فوق بررسی اثربخشینمایش درمانی بر انعطافپذیری روانشناختی و توانایی حرکتی کودکان معلول جسمیبود.جامعه آماری پژوهش، کودکان معلول بهزیستی شهر تهران در سال 1398 بود. افراد حاضر در این پژوهش با استفاده از نمونهگیری در دسترس30 نفر انتخاب شدند که در دو گروه 15 نفر قرار گرفتند.گروه آزمایش تحت مداخله نمایش درمانی به صورت گروهی در طی 12 جلسه یک ساعته قرار گرفتند. قبل و بعد از درمان، هر دو گروه به پرسشنامه مقیاس انعطافپذیری روان شناختی بوند و بانس و مقیاس رشد حرکتی لینکلن اوزرتسکی پاسخ دادند. دادهها با استفاده از کواریانس تحلیل شدند. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد نمایش درمانی بر افزایش انعطافپذیری روانشناختی و مهارت حرکتی کودکان معلول تأثیر معنی دار داشته است (0.05>P). همچنین نتایج فرضیات فرعی پژوهش نشان داد که برونداد تحلیل کوواریانس تک متغیره برای همه مولفههای مهارت حرکتی و انعطافپذیری روانشناختی بین دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد.
واژگان کلیدی: نمایش درمانی، معلول جسمی، مهارت های حرکتی، انعطاف پذيري روانشناختي